fbpx

Kuidas valida head teenuseosutajat hauaplatside hooldamiseks, ehitamiseks või renoveerimiseks?

2024. aasta on toonud kalmistutele tavapärasest rohkem uusi ja vanu teenuseosutajaid. Meil on selle üle ainult hea meel. Kui turg avaneb, muutub see ka läbipaistvamaks ning kelmidel on keerulisem tegutseda. Lisaks toob iga hea ehitaja uut kvaliteeti. Ent iga kalmistul töötav inimene ei ole hea ehitaja või hea klienditeenindaja.

Nii lihtne on pakkuda internetis oma teenuseid, kuid kalmistute valdkonnas on veelgi lihtsam seda teha otse sündmuskohal ehk siis surnuaias. Paraku jõuab aga nii meieni kui ka kalmistuvahtideni üksjagu infot selle kohta, kuidas probleemide ilmnemisel pole kellegagi enam suhelda. Tõtt-öelda eristuvadki terad sõkaldest enamasti konfliktisituatsioonis. Ning siis selgub hauaplatside renoveerimise teenuseosutaja tegelik headus. Nii kaua, kui probleeme pole, on konkurentsitihedas valdkonnas silmaga nähtav tulemus laias laastus sageli ühesugune. Aga mitte alati, mõnikord on ka visuaal inetu.

Meie oleme tegutsemise esimesest hetkest peale otsustanud, et kalmistutel toimuv vajab ausust ning läbipaistvust. Seetõttu räägime kitsaskohtadest palju ja oleme arvestanud, et meie vastutuse taga on meie kui eraisikute näod.

Gerli Palgi kalmistule istutatavate roosbegooniatega
Gerli Palgi

Ning me näitame endid ja oma tegevusi suurima hea meelega. Kalmula haljastus- ja ehitusspetsialistid on kalmistutel nähtavad Kalmula logodega riietes, logodega autodega, taskus visiitkaardid ning nimed (fotod) kodulehel. Meie ehitatud hauapiiretel on kvaliteedi- ja garantiimärgised ning peame väga pingsalt kinni kalmistuseaduses ja kalmistute kasutamise eeskirjades sätestatust. Igasuguses teenuseäris tervikuna ostab ju klient usaldust ning meie valdkonnas veelgi enam. Lisaks soovime pakkuda hoopis südamerahu mitte lihtsalt müüa teenust. Kahjuks aga juhtub aeg-ajalt nii, et surnuaias tuleb juurde erariietes eraisik, kes pakub oma abi nii lihtsamate kui ka kergemate kalmistutööde tegemisel. Halvemal juhul on tal taskus ka visiitkaart mõne ettevõtte andmetega. Kui kõik läheb hästi, siis saab soovitud töö tehtud ning mõnel juhul isegi aastateks mure lahendatud. Kui aga vajamineva renoveerimistöö teeb vähese kogemusega või hoolimatu inimene ja tasumine toimub kalmistul sularahas, võib juhtuda, et ehitatud hauapiirded vajuvad laiali paari kuu pärast ja siis pole kuskilt oma õigust ning lahendust nõuda. Või saab hauaplatsi paekivipiire pestud survepesuriga, mis toob koheselt kaasa piirde lõhkumise. Südamerahu asemel saabub hoopis hingevalu.

Sestap paneme omalt poolt kirja mõned aspektid, millega arvestada, kui vajaminev teenus on kulukas ning nõuab suurema hulga säästude panustamist. Kõike ei saagi ise ära teha, sest pole kas vahendeid, oskuseid, aega või jõudu. Küll aga saab mõningate asjade vastu end kaitsta eeltööd tehes. Soovitame enne suuremate teenuste (mitte ainult surnuaiateenuste, vaid igasuguste teenuste) tellimist teha tegijatele taustakontrolli. Õnneks pakub internet selleks laialdaselt võimalusi.

Pööra tähelepanu järgmistele teemadele:

  • Kes selles ettevõttes töötavad?
  • Kas need inimesed on ka internetist ja sotsiaalmeediast leitavad?
  • Kas ettevõte esitab majandusaasta aruandeid tähtaegselt?
  • Kas ettevõte tasub riigimakse, tööjõumakse?
  • Kas ettevõte näitab oma käivet?
  • Kas ettevõte väljastab osutatud teenuste kohta arve?
  • Kas ettevõtte kohta tuleb välja negatiivset tagasisidet? Kas kliendid pigem soovitavad või pole ettevõttel sotsiaalmeedias isegi kohta, kuhu saaks tagasisidet kirjutada? Facebook selles mõttes kaitseb klienti, et ettevõte ei saa ära kustutada tema kohta jäetud tagasisidet – ei positiivset ega negatiivset. Kui aga ettevõte teab, et ka head pole midagi loota, siis saab ta kinni panna igasuguse kommenteerimise võimaluse.

Kui osad või kõik nendest küsimustest ei saa vastuseid, siis võib mõnel juhul tekkida vaidluse korral suluseis ning abi pole loota ei tarbijakaitseametist ega mujalt. Kui kõik on korrektne, siis muudel juhtudel on vaidluste korral tarbijale siiski abiks ehitusseadustik ja tarbijakaitseseadus ning hea ja kliendisõbralik ettevõte tunnistab oma vigu ja lahendab mured ilma riiklike instantside sekkumiseta.

Turvalist (e-)ostlemist erinevate teenuste tellimisel!