fbpx

Miks ei tohiks kalmistutel kohapeal sularahas teenuseid osta?

Eesti kalmistukultuuris on läbi aastate olnud tavaline praktika, et haudade hooldust ja muid seotud teenuseid pakuvad kalmistul kohapeal inimesed, kes küsivad töö eest tasu sularahas. Sageli tehakse tehing käepigistuse saatel, ilma lepinguta ja ilma arvet esitamata. Kuigi see võib näida mugava ja kiire lahendusena, on sularahas teenuste ostmisel kalmistul mitmeid varjukülgi, millest avalikkus ei pruugi teadlik olla. Käesolevas artiklis kirjutame, miks selline tegevus on problemaatiline ja miks tasub eelistada ametlikke kanaleid ja läbipaistvat teenuse tellimist.

1. Sularahatehingud on juriidiliselt kaitsetud
Kui inimene ostab teenuse sularahas, ilma lepinguta ja ilma arvet saamata, puudub tal igasugune õiguskaitse olukorras, kus teenus osutub ebakvaliteetseks või jäetakse üldse osutamata. Ilma tõenditeta ei saa tarbija pöörduda Tarbijakaitseametisse ega nõuda töö parandamist või raha tagastamist. Teenusepakkuja võib lihtsalt kaduda, jättes kliendi kaotatud aja ja raha võrra vaesemaks.

2. Petuskeemid ja ebaausad pakkujad
Kalmistutel liigub igal kevadel ja sügisel ringi inimesi, kes pakuvad haudade korrastustöid, lillede istutust, liivavahetust või hauapiirete ehitamist või parandust. Kuigi osad neist võivad olla ausad töömehed, leidub ka petuskeeme: võetakse raha, kuid tööd ei tehta kunagi, või tehakse minimaalne töö, mis ei vasta kokkuleppele. Kuna tehing toimus mustalt ja ilma tõenditeta, ei saa klient midagi ette võtta. Sellised skeemid õõnestavad ka ausate ettevõtjate tegevust.

3. Sularahaarveldus toetab varimajandust
Sularahas tehtavad tehingud kalmistutel on osa varimajandusest – need ei kajastu maksuarvestuses, riigile ei laeku makse ning need tehingud moonutavad ausa konkurentsi tingimusi. On olemas ettevõtted, kes töötavad vastavalt seadusele, maksavad tööjõumakse ja käibemaksu, samas kui mustalt teenust pakkuvad isikud võivad hoida hinnad madalal, kuna neil pole maksukulusid. See kahjustab kogu sektori usaldusväärsust ja teeb ausa äri pidamise keerulisemaks.

4. Hägustunud vastutus ja kvaliteedikontrolli puudumine
Teenuse ostmisel sularahas puudub ametlik dokumentatsioon, mis määraks töö ulatuse, kvaliteedinõuded ja vastutuse võimalike vigade eest. Kui näiteks hauaplats kahjustatakse töö käigus või kui paigaldatud hauapiire vajub viltu juba järgmisel kevadel, ei saa klient kuskile pöörduda. Ametliku teenusepakkujaga sõlmitud lepingus on võimalik fikseerida kvaliteedinõuded ja kokkulepitud tööde sisu. Siinkohal tuleb meeles pidada, et lepinguks on ka kõik kirjavahetused ja arved ning juriidilisel blanketil pole vajalik midagi vormistada.

5. Eakad inimesed on eriti haavatavad
Kalmistutel liikuvad sularahas teenuseid pakkuvad inimesed sihivad sageli vanemaealisi inimesi, kes ei pruugi olla teadlikud oma õigustest või internetis teenuse tellimise võimalustest. Eakad inimesed usaldavad sageli inimesi, kes „tunduvad korralikud“, ega oska kahtlustada, et tegemist võib olla kelmusega. Nii satuvad nad kergesti manipuleerimise ohvriks.

6. Mälestuspaikade väärikas kohtlemine nõuab professionaalsust
Kalmistu ei ole lihtsalt maatükk, vaid paljude jaoks püha koht, kus mälestatakse lahkunuid. Selle väärikas hooldus eeldab oskuseid ja taktitunnet. Ametlikud teenusepakkujad, kellel on töökogemus ja teadmised, suudavad pakkuda kvaliteetset teenust, mis arvestab kalmistute eeskirju, kujundusnõudeid ja keskkonnatingimusi. Suvaliselt palgatud inimene ei pruugi järgida kalmistu üldreegleid ega mõista, et ta tegeleb kellegi pühapaigaga.

7. Kalmistu haldajad on probleemiga hädas
Kalmistu haldajatel ei ole sageli ressursse ega õigusi kontrollida, kes kalmistul teenuseid pakuvad. Sularahas töötavad isikud liiguvad vabalt, jättes endast maha rikutud muru, hooletult mahajäetud (ehitus)prahihunnikud ja halvimal juhul ka rahulolematud kliendid. See kahjustab kogu kalmistu mainet ja teeb haldaja töö keerulisemaks, sest just tema poole pöördutakse probleemide korral.

8. Läbipaistvus loob usaldust
Kui inimene tellib teenuse läbi ametliku kanali – näiteks veebilehe kaudu, lepinguga või makstes arve alusel –, on kogu teenuse osutamine läbipaistev. Klient saab vajadusel teenuse kohta infot, teenusepakkuja vastutab tehtud töö eest ning mõlemal poolel on õigused ja kohustused selgelt määratletud. See loob usaldust ja aitab kujundada professionaalset ning eetilist kalmistuteenuste turgu.

9. Digiajastu võimalused
Tänapäeval on väga lihtne tellida teenuseid digitaalselt. Mitmed kalmistuhooldust pakkuvad ettevõtted pakuvad võimalust tellida teenuseid veebis – valida haud, lisada fotod ja märkida tööde eelistused. Arve saadetakse meilile ning makse saab teha turvaliselt panga kaudu. Selline lähenemine on mugav, dokumenteeritud ja kindel. Eriti väärtuslik on see inimestele, kes elavad teises linnas või välismaal ega saa ise kalmistule tulla.

10. Moraalne ja kogukondlik vastutus
Kalmistu hooldus pole ainult isiklik kohustus, vaid ka osa laiemast kogukondlikust hoolivusest ja kultuuripärandi säilitamisest. Kui toetatakse ainult ametlikke teenusepakkujaid, aitab see luua kestlikku ja eetilist süsteemi, kus töötegijad saavad ausa tasu, riik oma maksutulu ning inimesed väärika ja usaldusväärse teenuse. Sularahaäri soosimine on lühinägelik ning mõjub halvasti kogu valdkonna arengule.

Kokkuvõtteks
Sularahas teenuste ostmine kalmistul võib tunduda kiire ja lihtne lahendus, kuid sellega kaasnevad mitmed ohud – nii rahalised, juriidilised kui ka eetilised. Selle asemel tuleks eelistada läbipaistvaid ja ametlikke teenuse tellimise viise, mis pakuvad kliendile kindlust, toetavad ausat ettevõtlust ning aitavad säilitada kalmistute väärikust ja korda. Iga tehing, mis tehakse seaduslikult ja arve alusel, on samm parema kalmistukultuuri ja tugevama kogukonna suunas. Meie Kalmulas osutame teenuseid ainult arvete alusel ning tuleme vaid paaril korral aastas vastu klientide soovile, mil palutakse võimalust teha sularahatehing meie kontoris.